DA LI JE MIT: Šećer naš zakleti neprijatelj?

 

Izdvajamo neke od najčešćih mitova o šećeru u koje morate prestati verovati.

Videli smo alarmantne dokumentarce, slušali predavanja o zdravlju, i gledali kako brojke gojaznosti stabilno rastu zabrinjavajućom brzinom. Šećer je neprijatelj, zar ne?

Dok je konzumacija šećera u velikim količinama direktno povezana sa gojaznošću i uzročnik je brojnih problema vezanih uz srce i jetru, postoje brojni mitovi koji šire dezinformacije zbog kojih konzumacija šećera u umerenim količinama zvuči gore nešto što zaista jeste. Na kraju krajeva, šećer nam je potreban za život.

Svma treba šećer - to je osnovni gradivni materijal koji pogoni naša tela i zapravo je nužan, rekla je Jennifer Haythe, kardiolog u Prezbiteranskoj bolnici Columbia u New Yorku.
Ali, radije bih da moji pacijenti jednu više voća, povrća i proteina, zbog svih tih previše procesiranih sastojaka koji obeležavaju hranu punu šećera.

Nastavite čitati kako biste otkrili istinu iza nekih od najčešćih mitova o šećeru.

MIT: Neke vrste šećera bolje su od drugih

ČINJENICA: Sve vrste šećera imaju isti uticaj na telo.

Tu je ta ideja da postoji više vrsta šećera, ali to je mit, rekla je Haythe. Smeđi šećer, beli šećer, med... sve se to na kraju razbije u istu stvar: glukozu. Svi oblici šećera su ugljeni hidrati koji se mogu koristiti kao glukoza.

MIT: Šećer izaziva hiperaktivnost kod dece

ČINJENICA: Takav efekt šećera ne postoji.

Pomisao da šećer izaziva hiperaktivnost kod dece jedan je od najsmešnijih mitova o šećeru koji postoje, rekla je Haythe.
Razna naučna istraživanja tokom godina odredila su da zapravo ne postoji nikakva direktna veza između konzumacije šećera i hiperaktivnosti.
Zaključni istraživački rad koji je objavio Mark Wolraich, šef Razvojne i bihevioralne pedijatrije pri Centru za zdravstvene studije na univerzitetu Oklahoma, doneo je zaključak da nema dokaza o uticaju šećera na ponašanje kod dece.

MIT: Šećer stvara zavisnost kao i teške droge

ČINJENICA: Ne postoji uverljiv dokaz da šećer stvara zavisnost.

Ne postoji dokaz da šećer može imati ulogu droge koja omogućava beg od stvarnosti, rekla je Haythe. Ne možete se napušiti od šećera, i ne postoji uverljiv dokaz da šećer stvara zavisnost.

Postoji više sukobljenih istraživanja koji se bave temom zavisnosti od šećera. Jedna francuska studija objavljena 2013. godine povezuje želju za slatkim sa nagradnim centrom u našem mozgu na kojem utiču droge. Studija je zaključila da bi šećer mogao stvarati veću zavisnost od kokaina.
Ali drugi doktori i naučnici odbijaju zaključak ove studije, i tvrde da se zavisničko ponašanje koje je zapaženo kod glodara može primetiti samo kada životinje jedinu šećer u određenom vremenskom okviru svaki dan. Kada je testnim subjektima dopušteno da jedu šećer kad god žele - poput ljudi - zavisnička svojstva nestaju.

MIT: Konzumacija preteranih količina šećera uzrokuje dijabetes

ČINJENICA: Oba tipa dijabetesa uzrokovana su mešavinom genetike i faktora okoline, i sama konzumacija šećera ne može ih direktno izazvati.

Konzumacija šećera ne uzrokuje dijabetes; to je komplikovani problem koji uključuje vašu gušteraću i metabolizam, rekla je Haythe. Ako imate dijabetes, ne proizvodite dovoljno insulina. Insulin pomaže da glukoza uđe u krvotok i jetru kao korisna energija.
Verovatnije je da ćete razviti dijabetes ako imate prekomernu težinu ili ste gojazni, zato što višak masti može dovesti do insulinske rezistencije, piše Nacionalni institut za dijabetes i probavne i bubrežne bolesti. Zbog ovog ishrana bogata šećerom je indirektni, a ne direktni uzrok dijabetesa tipa 2.

MIT: Veštački zaslađivači bolji su od šećera

ČINJENICA: Neki veštački zaslađivači mogu biti jednako štetni za telo kao šećer.

Iako neki veštački zaslađivači poput stevije, truvije i aspartame (u veštačkim sokovima) imaju manje kalorija nego njihovi šećerni duplikati, istraživanje je pokazalo da su učesnici koji piju veštačke sokove dvostruko verovatnije gojazni od onih koji ih ne piju.

Studija objavljena u časopisu National Library of Medicine pronašla je da saharin – veštački zaslađivač - izaziva veću zavisnost od kokaina. Druga studija, koju je objavila Američka asocijacija za dijabetes, otkrila je da oni koji piju veštačke sokove imaju za 67 posto veću verovatnoću razvijanja dijabetesa od onih koji ne piju takve sokove.

MIT: Šećer uzrokuje karijes

ČINJENICA: Karijes zapravo uzrokuju kisele hrane i napitci koji troše gleđ sa zuba.

Šećer nije uzrok raspadanja zuba; kriva je kiselina, rekao je Mark Burhenne sa online zajednice Ask a Dentist (Pitaj zubara).

Hrana koja najviše uzrokuje karijes su krekeri i hleb, ne slatkiši. Kada jedete nešto šećerno, bakterije koje žive u ustima takođe konzumiraju taj šećer. Otpad koji proizvode bakterije je kiselina, tako da nakon što obeduju, izlučuju kiselinu... Kiselina dekalcifira ili demineralizuje zubnu gleđ otkidajući od njene strukture, i pokreće se raspadanje.

MIT: Trebali biste eliminisati sav šećer iz ishrane

ČINJENICA: Ljudima treba glukoza da bi preživeli.

Naravno, previše šećera može dovesti do problema o kojima smo gore pisali, poput dobijanja težine i dugoročnih zdravstvenih problema. Ali, glukoza je neophodna našem telu.

Ova ideja da je šećer inherentno loš za vas je mit, rekla je Haythe. Svima teba šećer; to je osnovni materijal koji pokreće naše telo. Nužan je za preživljavanje.

Ali ova perspektiva osporavana je više puta u medicinskoj zajednici. Uticajan rad Roberta Lustiga iz 2015. godine, naučnika koji je svoju karijeru slavno posvetio razbijanju mita: mast je zla – doneo je zaključak iz niza studija da je šećer toksičan u bilo kojem obliku, nezavisno od kalorija ili težini.

Sa tim rečenim, odstraniti sav šećer iz ishrane bilo bi gotovo nemoguće. Voće, krompiri i druga hrana bogata skrobom imaju visoke glikemijske indekse, pa biste trebali eliminisati svu tu hranu kako bi se eliminisala konzumacija šećera.

MIT: Šećer je koren svih vaših zdravstvenih problema

ČINJENICA: Šećer je retko razlog gojaznosti i srčanih bolesti.

Nema sumnje da je šećer odgovoran faktor kod gojaznosti. Ali to nije jedina stvar koju trebate razmotriti kada pokušavate voditi zdraviji život.

Hrana bogata šećerom ima mnogo kalorija, i njih je obično teško obraditi, rekla je Haythe. Jednostavno je – ako jedete puno kalorija, dobićete na težini i postati nezdravi.

 

Izvor: Opusteno.rs
Foto: Arhiva 

Pratite nas na društvenim mrežama

Preporučene vesti



Podeli novost

HappyTV

                   Nedelja 

04:30  Rano jutro
06:45  Dobro jutro Srbijo
09:00  Bolja zemlja
11:00  Prelo u našem sokaku
11:55  Vesti
12:05  Prelo u našem sokaku
12:55  Vesti
13:00  Prelo u našem sokaku
14:05  Čađava mehana
16:00  FILM
17:30  Telemaster
18:10  Glamur specijal
19:00 U provod sa Parovima
21:00  Čađava mehana
23:00  Novajlije izbacivanje