20°C

Beograd

Photo: arhiva

Izvor: klix.ba

OVO MORATE ZNATI Nutricionista: Jedini način ishrane tokom leta

Svako godišnje doba sa sobom nosi svoje osobine i zahteva određeni režim ishrane zbog specifičnih potreba organizma pa budući da su nam konačno došli topli letnji dani, veoma je važno svoju ishranu prilagoditi trenutnim uslovima.

Ovo objašnjava nutricionista Instituta za zdravlje i sigurnost hrane Zenica (INZ) Maja Trifković.

- Povišene letne temperature, koje rezultiraju i povišenom temperaturom tela, a potom i znojenjem, mogu dovesti do preteranog gubitka telesnih tečnosti, odnosno dehidracije tela. Simptomi dehidracije su glavobolja, suva koža, suva usta i jezik s gustom slinom, ubrzani otkucaji srca, grčevi u nogama i rukama, mučnina, povraćanje... Na dehidraciju su posebno osetljiva deca, starije i osobe sa oslabljenim imunitetom. Zato je leti, pre svega, veoma važno voditi računa o pravilnom i dovoljnom hidriranju organizma - kaže Trifković.

Ona navodi da, osim vodom, povećane potrebe za tečnošću leti možemo nadoknaditi i svakodnevnim unosom voća i povrća bogatog vodom (lubenica, jagoda, breskva, paradajz, krastavac, paprika, zelena salata...), kao i ceđenim nezaslađenim voćnim sokovima, aromatizovanim vodama, izotoničnim napitcima, fermentiranim mlečnim proizvodima sa niskim udelom masti, ali i supama i čorbama od povrća koje će ujedno nadoknaditi i znojenjem izgubljene elektrolite.

- Naravno, voda je najbolje piće za rehidraciju, bez dodatnih kalorija. Trudite se da tokom letnih meseci pijete minimalno 8-10 čaša vode dnevno - tvrde stručnjaci.

Osim o dovoljnoj hidraciji organizma, leti treba voditi računa i o tome da naša ishrana bude usmerena na laganu, lakše varljivu hranu bogatu vlaknima. Upravo leti organizam prirodno traži lako ishranu bogatu vitaminima, mineralima i vodom, a s manjom količinom masnoća.

Potrudite se u svoje letne jelovnike svakako uvrstiti što više sezonskog voća i povrća kojeg u ovom delu godine ima u izobilju

Preporučuje se konzumiranje više laganih obroka na dan (tri glavna obroka i dva međuobroka) radi ubrzanja metabolizma i poticanja probave te maksimalne iskoristivosti unesenih namirnica, povećanja energije i vitalnosti.

- Neka vaši obroci izgledaju što šarenije, pripremajte što više laganih salata za prilog, ali i kao glavno jelo uz dodatak integralnih žitarica, mahunarki, mesa, piletine ili ribe. Takođe, pripremajte razne voćne salate od voća svih boja, kako biste se snabdeli i dovoljnom količinom antioksidanasa koji nam leti posebno trebaju u borbi protiv slobodnih radikala, nastalih kao posledica izlaganja štetnom sunčevom zračenju - kaže Trifković.

Leti svakako treba izbegavati obilne obroke, prženu, masnu i teško varljivu hranu, preslanu i prezačinjenu hranu, suvomesnate proizvode i industrijski prerađenu hranu, kao i zaslađene i gazirane sokove, alkoholna pića i pića bogata kofeinom zbog opasnosti od dehidracije organizma. Masna i teško provarljiva hrana opterećuje probavu, uzrokuje pojačano znojenje i mogu dovesti do dehidracije, a na kraju i do nakupljanja viška masnog tkiva, što nikom ne treba u vrućim letnim danima.

U vožnji ili prilikom odlaska na izlet koristite prenosne frižidere za pravilno skladištenje hrane. Voće, povrće, ruke i površine na kojima se priprema hrana treba uvek dobro oprati

- Ukoliko leto dočekate s viškom kilograma, ne trebate se brinuti - leto je idealno godišnje doba za skidanje kilograma jer nudi bezbroj aktivnosti na otvorenom, kao što su šetnja, trčanje, vožnja biciklom, plivanje i brojne druge aktivnosti koje će vam, uz uravnoteženu i laganu letnju ishranu, pomoći da brže i lakše skinete višak kilograma, ali i da poboljšate svoj imunitet i opšte zdravstveno stanje - kaže Trifković.

Iz Instituta upozoravaju da zbog visokih temperatura leti posebno treba paziti na lako kvarljivu hranu i njeno pravilno skladištenje. Naročito treba obratiti pažnju na namirnice kao što su sveže meso i riba, jaja, majonez, paštete, kolači...

Komentari korisnika (0)


Ostavite komentar

Povezane vesti